- 31
- styczeń
Baza danych przeniesionych numerów
Informacja Prezesa UKE w sprawie planowanego utworzenia Centralnej Bazy Danych. Nawiązując do zaprezentowanych na stronach internetowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej dokumentów: Postępowanie
Informacja Prezesa UKE w sprawie planowanego utworzenia Centralnej Bazy Danych.
Nawiązując do zaprezentowanych na stronach internetowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej dokumentów: Postępowanie konsultacyjne w sprawie przejrzystości taryf w związku z wprowadzeniem usługi przenośności numerów oraz docelowego techniczno-organizacyjnego modelu realizacji przenośności numerów (dokument udostępniony 17 lutego 2006 r.), Implementacja numeru alarmowego 112 w Polsce, w tym w szczególności dostęp dla służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy do informacji o lokalizacji osób dokonujących połączeń na numer alarmowy 112 i inne numery alarmowe (dokument udostępniony 17 lipca 2006 r.),
oraz na podstawie uzyskanych od podmiotów informacji będących wynikiem tych konsultacji, a także na podstawie istniejącego stanu zagadnień przedstawionych w powyższych dokumentach, Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, iż planuje utworzenie Centralnej Bazy Danych (CBD) dla informacji o numerach przeniesionych oraz - w przypadku dokonania stosownych uzgodnień z właściwymi resortami - dla systemu pozyskiwania przez służby ustawowo powołane do niesienia pomocy informacji o lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 oraz innych numerów alarmowych.
Z informacji uzyskanych na podstawie własnych badań i analiz oraz zebranych opinii do wyżej wymienionych dokumentów wynika, iż: CBD może być zarządzana wyłącznie przez podmiot niezależny od uczestników gry rynkowej, optymalne rozwiązanie to utworzenie i zarządzanie CBD przez Regulatora, który może korzystać przy realizacji tego zadania z pomocy innych podmiotów, które zapewnią koncepcję i obsługę technologiczną tego przedsięwzięcia, istnieją trudności co do porozumienia się między operatorami w sprawie wspólnego przedsięwzięcia, rynek telekomunikacyjny raczej pozytywnie w latach ubiegłych (nie było kategorycznych sprzeciwów) odebrał propozycję, aby to Regulator administrował bazą danych.
Ponadto odnośnie bazy danych numerów przeniesionych należy zaznaczyć, że: zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego to krajowe władze regulacyjne są odpowiedzialne za prawidłowe wdrożenie przenośności numerów, to krajowe władze regulacyjne powinny zapewnić wdrożenie przenośności bez opóźnień, w przypadku przenośności międzysieciowej model z centralną bazą danych wydaje się być najwłaściwszym rozwiązaniem, centralna baza danych posiada wszystkie niezbędne informacje dotyczące kierowania ruchu oraz zapewnia prawidłowe kierowanie ruchu poprzez maksymalne bezpieczeństwo danych oraz integrację, model centralny zapewnia prawidłowe, legalne, przejrzyste działanie przenośności numerów oraz pozwala Regulatorowi sprawnie monitorować przenośność numerów oraz eliminować potencjalne spory międzyoperatorskie.
Utworzenie bazy danych o numerach przeniesionych jest potrzebne już w chwili obecnej. Na obecnym etapie rozwoju usługi przenośności numerów wydaje się, że taka baza powinna realizować przede wszystkim funkcje informacyjne o numerach przeniesionych. Tego rodzaju informacje są niezbędne m.in. w celu dokonania rozliczeń międzyoperatorskich za połączenia do numerów przeniesionych. Bez bazy danych nie jest możliwe ustalenie dla celów rozliczeń międzyoperatorskich, jakie połączenia zostały skierowane do numerów przeniesionych.
Baza danych numerów przeniesionych powinna być zintegrowana ze wszystkimi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Operator publicznej sieci telefonicznej byłby obowiązany połączyć tę sieć bezpośrednio lub za pośrednictwem publicznej sieci telefonicznej innego operatora z centralna bazą danych, a także byłby zobowiązany dokonywać aktualizacji bazy danych.
W przypadku realizacji systemu pozyskiwania przez służby ustawowo powołane do niesienia pomocy informacji o lokalizacji zakończenia sieci z wykorzystaniem CBD wszyscy dostawcy publicznych sieci telefonicznych byliby zobowiązani do dostosowania swojej sieci do tego modelu technicznego.
Biorąc pod uwagę istniejące obecnie rozwiązania wydaje się, że utworzenie CBD jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania usługi przenoszenia numerów i systemu pozyskiwania przez służby ustawowo powołane do niesienia pomocy informacji o lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 oraz innych numerów alarmowych.
Przedmiotowy system powinien zapewniać realizację następujących zadań:
- realizację administracyjnej procedury przeniesienia numeru przy zmianie operatora w sposób zdefiniowany w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych,
- realizację rozpowszechniania (rozgłaszania) informacji technicznych o przeniesionych numerach, w szczególności numerów telefonów i związanych z nimi numerów routingowych,
- obsługę metod ACQ lub metody QoR (zgodnie z oczekiwaniami rynku telekomunikacyjnego),
- pełną możliwość wprowadzania i uaktualniania danych o lokalizacji abonentów przez operatorów,
- dostęp dla służb ratowniczych do centralnej bazy o lokalizacji abonentów w zakresie: adresu (nazwy miejscowości, ulicy z adresem domu i mieszkania), pod którym znajduje się zakończenie sieci, udostępnione abonentowi - w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, geograficzne umiejscowienie (według standardów ETSI 102 164) osoby wykonującej połączenie z numerem alarmowym w przypadku sieci ruchomych, współrzędnych geograficznych osoby wykonującej połączenie z numerem alarmowym w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej o ile operator posiada takie dane.
Wobec powyższego UKE, w celu budowy takiej bazy danych, planuje posłużyć się podwykonawcą i zlecić wybranemu podmiotowi wykonanie takiej zintegrowanej bazy danych.
Jesteśmy zainteresowani Państwa opinią na temat naszej propozycji. Zachęcamy zainteresowane podmioty do przedstawiania swych propozycji uwzględniających rozwiązania techniczno-organizacyjne budowy takiego systemu, a także sposobu podłączenia przedsiębiorców telekomunikacyjnych do CBD i miejsca jej fizycznej lokalizacji.
Wszelkie opinie i komentarze prosimy wysyłać na adres: Urząd Komunikacji Elektronicznej, ul. Kasprzaka 18/20, 01-211 Warszawa oraz drogą elektroniczną na adres e-mail: numeracja@uke.gov.pl
z dopiskiem "Centralna Baza Danych" w terminie do dnia 16 lutego 2007 r.
źródło: uke.gov.pl/
Nawiązując do zaprezentowanych na stronach internetowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej dokumentów: Postępowanie konsultacyjne w sprawie przejrzystości taryf w związku z wprowadzeniem usługi przenośności numerów oraz docelowego techniczno-organizacyjnego modelu realizacji przenośności numerów (dokument udostępniony 17 lutego 2006 r.), Implementacja numeru alarmowego 112 w Polsce, w tym w szczególności dostęp dla służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy do informacji o lokalizacji osób dokonujących połączeń na numer alarmowy 112 i inne numery alarmowe (dokument udostępniony 17 lipca 2006 r.),
oraz na podstawie uzyskanych od podmiotów informacji będących wynikiem tych konsultacji, a także na podstawie istniejącego stanu zagadnień przedstawionych w powyższych dokumentach, Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, iż planuje utworzenie Centralnej Bazy Danych (CBD) dla informacji o numerach przeniesionych oraz - w przypadku dokonania stosownych uzgodnień z właściwymi resortami - dla systemu pozyskiwania przez służby ustawowo powołane do niesienia pomocy informacji o lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 oraz innych numerów alarmowych.
Z informacji uzyskanych na podstawie własnych badań i analiz oraz zebranych opinii do wyżej wymienionych dokumentów wynika, iż: CBD może być zarządzana wyłącznie przez podmiot niezależny od uczestników gry rynkowej, optymalne rozwiązanie to utworzenie i zarządzanie CBD przez Regulatora, który może korzystać przy realizacji tego zadania z pomocy innych podmiotów, które zapewnią koncepcję i obsługę technologiczną tego przedsięwzięcia, istnieją trudności co do porozumienia się między operatorami w sprawie wspólnego przedsięwzięcia, rynek telekomunikacyjny raczej pozytywnie w latach ubiegłych (nie było kategorycznych sprzeciwów) odebrał propozycję, aby to Regulator administrował bazą danych.
Ponadto odnośnie bazy danych numerów przeniesionych należy zaznaczyć, że: zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego to krajowe władze regulacyjne są odpowiedzialne za prawidłowe wdrożenie przenośności numerów, to krajowe władze regulacyjne powinny zapewnić wdrożenie przenośności bez opóźnień, w przypadku przenośności międzysieciowej model z centralną bazą danych wydaje się być najwłaściwszym rozwiązaniem, centralna baza danych posiada wszystkie niezbędne informacje dotyczące kierowania ruchu oraz zapewnia prawidłowe kierowanie ruchu poprzez maksymalne bezpieczeństwo danych oraz integrację, model centralny zapewnia prawidłowe, legalne, przejrzyste działanie przenośności numerów oraz pozwala Regulatorowi sprawnie monitorować przenośność numerów oraz eliminować potencjalne spory międzyoperatorskie.
Utworzenie bazy danych o numerach przeniesionych jest potrzebne już w chwili obecnej. Na obecnym etapie rozwoju usługi przenośności numerów wydaje się, że taka baza powinna realizować przede wszystkim funkcje informacyjne o numerach przeniesionych. Tego rodzaju informacje są niezbędne m.in. w celu dokonania rozliczeń międzyoperatorskich za połączenia do numerów przeniesionych. Bez bazy danych nie jest możliwe ustalenie dla celów rozliczeń międzyoperatorskich, jakie połączenia zostały skierowane do numerów przeniesionych.
Baza danych numerów przeniesionych powinna być zintegrowana ze wszystkimi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Operator publicznej sieci telefonicznej byłby obowiązany połączyć tę sieć bezpośrednio lub za pośrednictwem publicznej sieci telefonicznej innego operatora z centralna bazą danych, a także byłby zobowiązany dokonywać aktualizacji bazy danych.
W przypadku realizacji systemu pozyskiwania przez służby ustawowo powołane do niesienia pomocy informacji o lokalizacji zakończenia sieci z wykorzystaniem CBD wszyscy dostawcy publicznych sieci telefonicznych byliby zobowiązani do dostosowania swojej sieci do tego modelu technicznego.
Biorąc pod uwagę istniejące obecnie rozwiązania wydaje się, że utworzenie CBD jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania usługi przenoszenia numerów i systemu pozyskiwania przez służby ustawowo powołane do niesienia pomocy informacji o lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 oraz innych numerów alarmowych.
Przedmiotowy system powinien zapewniać realizację następujących zadań:
- realizację administracyjnej procedury przeniesienia numeru przy zmianie operatora w sposób zdefiniowany w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych,
- realizację rozpowszechniania (rozgłaszania) informacji technicznych o przeniesionych numerach, w szczególności numerów telefonów i związanych z nimi numerów routingowych,
- obsługę metod ACQ lub metody QoR (zgodnie z oczekiwaniami rynku telekomunikacyjnego),
- pełną możliwość wprowadzania i uaktualniania danych o lokalizacji abonentów przez operatorów,
- dostęp dla służb ratowniczych do centralnej bazy o lokalizacji abonentów w zakresie: adresu (nazwy miejscowości, ulicy z adresem domu i mieszkania), pod którym znajduje się zakończenie sieci, udostępnione abonentowi - w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, geograficzne umiejscowienie (według standardów ETSI 102 164) osoby wykonującej połączenie z numerem alarmowym w przypadku sieci ruchomych, współrzędnych geograficznych osoby wykonującej połączenie z numerem alarmowym w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej o ile operator posiada takie dane.
Wobec powyższego UKE, w celu budowy takiej bazy danych, planuje posłużyć się podwykonawcą i zlecić wybranemu podmiotowi wykonanie takiej zintegrowanej bazy danych.
Jesteśmy zainteresowani Państwa opinią na temat naszej propozycji. Zachęcamy zainteresowane podmioty do przedstawiania swych propozycji uwzględniających rozwiązania techniczno-organizacyjne budowy takiego systemu, a także sposobu podłączenia przedsiębiorców telekomunikacyjnych do CBD i miejsca jej fizycznej lokalizacji.
Wszelkie opinie i komentarze prosimy wysyłać na adres: Urząd Komunikacji Elektronicznej, ul. Kasprzaka 18/20, 01-211 Warszawa oraz drogą elektroniczną na adres e-mail: numeracja@uke.gov.pl
z dopiskiem "Centralna Baza Danych" w terminie do dnia 16 lutego 2007 r.
źródło: uke.gov.pl/