Klienci TP mają ponosić koszty usług dla operatorów alternatywnych – wynika z audytu Ernst&Young Audit

Według audytu regulacyjnego, który przeprowadziła wybrana przez prezesa UKE firma Ernst&Young Audit, operatorzy alternatywni korzystający z infrastruktury TP praktycznie nie płaciliby za to. Koszty utrzymania infrastruktury teleinformatycznej mieliby ponosić klienci TP w cenach usług detalicznych.

Telekomunikacja Polska przekazała Prezesowi UKE sprawozdanie z prowadzenia rachunkowości regulacyjnej za 2008 rok oraz wyniki kalkulacji kosztów usług detalicznych i usług hurtowych na 2010 rok. Audytor zgłosił zastrzeżenia dotyczące uwzględnienia przez TP w kalkulacji kosztów usług świadczonych innym operatorom części kosztów utrzymania infrastruktury, na której świadczone są usługi hurtowe. Zgodnie z bieżącą instrukcją regulatora koszty utrzymania infrastruktury wykorzystywanej przez operatorów alternatywnych TP powinna przenosić na klientów usług detalicznych. TP nie zgadza się z tą interpretacją, gdyż w ten sposób kosztami działalności hurtowej byliby obciążani klienci TP.

Przyjęcie interpretacji audytora doprowadziłoby do tego, że funkcjonowanie istniejącej sieci telekomunikacyjnej finansowaliby wyłącznie abonenci TP, na których przerzucane zostałyby m.in. koszty napraw linii abonentów korzystających z usług operatorów alternatywnych. W tej sytuacji TP nie miałaby szans na konkurowanie cenami z innymi operatorami, bo z definicji byłaby najdroższa na rynku.

TP nie może zaakceptować takiego rozwiązania. Opierając się o analizy prawne oraz dyrektywy i zalecenia unijne, podobnie jak w latach ubiegłych alokowała koszty stałe i wspólne do usług hurtowych i detalicznych w proporcji odzwierciedlającej liczbę i specyfikę ich świadczenia.

Sprawozdanie i kalkulacje kosztów zostały sporządzone w oparciu o obowiązujące prawo oraz zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcję rachunkowości regulacyjnej i opisy kalkulacji kosztów. W 2009 roku Prezes UKE wprowadził wiele zmian zarówno w instrukcji jak i w opisach kalkulacji, które mają istotny wpływ na wyniki.

Wyniki audytu są konsekwencją metody zastosowanej w instrukcji kosztowej. Nie jest ona stosowana w żadnym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Prowadzi bowiem do uwzględnienia jedynie kosztu jednostkowego przyłączenia nowych klientów, ale już nie utrzymania sieci. W ten sposób nie uwzględnia wszystkich kosztów Telekomunikacji Polskiej a jedynie ich część. Dla pokazania pełnych kosztów TP należałoby uzupełnić aktualne wyliczenia audytora o pozostałe części, co zresztą zrobiła TP w swoim sprawozdaniu.

Mając na uwadze cel prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów TP ma nadzieję, że powyższe kwestie będą rozważane podczas procesu uzgadniania i zatwierdzania przez UKE instrukcji i opisów kalkulacji kosztów, by uniknąć podobnych dylematów w kolejnych latach.

źródło: TP

Reklama

Xiaomi Mi Smart Band 4 testRecenzjaXiaomi Mi Smart Band 4
2004-2020 votel.pl, Design XDK Studio
Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione!

Uwaga: Ta strona wykorzystuje cookie!
Nasz serwis dla prawidłowej pracy wykorzystuje ciasteczka (cookies). Dzięki nim treść wyświetlana przez serwis Votel.pl jest dopasowywana do Państwa potrzeb. W przypadku korzystania z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Jeśli akceptujesz politykę cookies na naszej stronie kliknij zamknij okno powiadomienia.