- 30
- sierpień
Stanowisko UKE do sprawozdania TP
Stanowisko Prezesa UKE w sprawie wyników badania sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów Telekomunikacji Polskiej S.A.
Streszczenie stanowiska w przedmiotowej sprawie
Biorąc pod uwagę opinię i raport biegłego rewidenta z badania sprawozdań z rachunkowości regulacyjnej i wyników kalkulacji kosztów, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje, że brak jest możliwości zastosowania do celów regulacyjnych sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów.
Brak jest zatem możliwości ustalenia kosztów świadczenia usług telekomunikacyjnych w oparciu o sprawozdania regulacyjne i zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego, przy podejmowaniu decyzji związanymi z opłatami za usługi telekomunikacyjne, będą przeprowadzane analizy wysokości opłat stosowanych na porównywalnych rynkach konkurencyjnych. W oparciu o wyniki tych analiz będą nakładane obowiązki odpowiedniego dostosowania opłat.
Stanowisko w przedmiotowej sprawie
W wyniku przeprowadzonego konkursu w dniu 10 maja 2006 r. Prezes UKE powołał biegłego rewidenta, firmę Ernst & Young Audit Sp. z o.o., do przeprowadzenia badania rocznych sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej i wyników kalkulacji kosztów usług Telekomunikacji Polskiej S.A. (TP).
Zakres badania obejmował m.in. ocenę wiarygodności danych źródłowych przyjętych przez TP do kalkulacji, ich kompletność i dokładność, prawidłowość stosowanego systemu rachunkowości regulacyjnej, weryfikację sprawozdań i wyników, jak również ocenę zgodności przedmiotowych sprawozdań z rachunkowości regulacyjnej i wyników kalkulacji kosztów z przepisami prawa oraz zatwierdzonymi przez Prezesa UKE instrukcją i opisem kalkulacji kosztów TP.
W dniu 24 sierpnia 2006 r. Prezes UKE otrzymał raport i opinię z badania, w których Audytor wskazał, iż sprawozdania z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyniki kalkulacji kosztów zostały sporządzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i sposobów kalkulacji kosztów przez operatora telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej oraz z zatwierdzonymi przez Prezesa UKE instrukcją i opisami kalkulacji kosztów z zastrzeżeniem co do korekty z tytułu efektywnie działającego operatora w zakresie struktury sieci.
Istotne korekty z tytułu optymalizacji sieci zostały wprowadzone w stopniu niewystarczającym do odzwierciedlenia koncepcji operatora efektywnego, na której to koncepcji powinna się opierać kalkulacja kosztów. Zastrzeżenie audytora w tej mierze jest zastrzeżeniem powtarzającym istotę zastrzeżenia zgłoszonego do sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów Telekomunikacji Polskiej S.A. za 2004 r.
Należy podkreślić, że głównym celem nałożenia na TPSA obowiązku wyznaczania opłat w oparciu o długookresowe koszty przyrostowe jest świadczenie dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej na potrzeby usług regulowanych na takich samych zasadach, na jakich byłby on oferowany w warunkach idealnej konkurencji. Zakłada się, że na rynku w pełni konkurencyjnym ceny usług są równe ekonomicznym kosztom świadczenia ich przez efektywnie działającego operatora, tj. pozwalają uzyskać jedynie normalny zwrot z poniesionych inwestycji. Na rynku w pełni konkurencyjnym nie jest możliwe uzyskanie cen pokrywających nieefektywnie ponoszone koszty. Regulator, chcąc stymulować operatora do oferowania dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej na potrzeby usług regulowanych na warunkach odpowiadających rynkowi konkurencyjnemu, nie może zezwolić na ujęcie w wysokości stawek świadczonych usług kosztów odnoszących się do nieefektywnie poniesionych inwestycji.
Takie podejście jest uzasadnione zapisem Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2003 roku w sprawie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i sposobów kalkulacji kosztów przez operatora telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej („Rozporządzenie"), odnoszącym się do kosztów efektywnie działającego operatora.
W związku z powyższym wyrażone przez Audytora istotne zastrzeżenie w praktyce oznacza brak możliwości uznania sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz kosztów otrzymanych z kalkulacji za wiarygodne i możliwe do zastosowania do celów regulacyjnych w zakresie usług powszechnych oraz łączenia sieci telekomunikacyjnych.
Brak jest zatem możliwości ustalenia kosztów świadczenia usług telekomunikacyjnych w oparciu o sprawozdania regulacyjne i zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego, przy podejmowaniu decyzji związanymi z opłatami za usługi telekomunikacyjne, będą przeprowadzane analizy wysokości opłat stosowanych na porównywalnych rynkach konkurencyjnych. W oparciu o wyniki tych analiz będą nakładane obowiązki odpowiedniego dostosowania opłat.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska
29 sierpnia 2006 r.
źródło: UKE
Biorąc pod uwagę opinię i raport biegłego rewidenta z badania sprawozdań z rachunkowości regulacyjnej i wyników kalkulacji kosztów, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje, że brak jest możliwości zastosowania do celów regulacyjnych sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów.
Brak jest zatem możliwości ustalenia kosztów świadczenia usług telekomunikacyjnych w oparciu o sprawozdania regulacyjne i zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego, przy podejmowaniu decyzji związanymi z opłatami za usługi telekomunikacyjne, będą przeprowadzane analizy wysokości opłat stosowanych na porównywalnych rynkach konkurencyjnych. W oparciu o wyniki tych analiz będą nakładane obowiązki odpowiedniego dostosowania opłat.
Stanowisko w przedmiotowej sprawie
W wyniku przeprowadzonego konkursu w dniu 10 maja 2006 r. Prezes UKE powołał biegłego rewidenta, firmę Ernst & Young Audit Sp. z o.o., do przeprowadzenia badania rocznych sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej i wyników kalkulacji kosztów usług Telekomunikacji Polskiej S.A. (TP).
Zakres badania obejmował m.in. ocenę wiarygodności danych źródłowych przyjętych przez TP do kalkulacji, ich kompletność i dokładność, prawidłowość stosowanego systemu rachunkowości regulacyjnej, weryfikację sprawozdań i wyników, jak również ocenę zgodności przedmiotowych sprawozdań z rachunkowości regulacyjnej i wyników kalkulacji kosztów z przepisami prawa oraz zatwierdzonymi przez Prezesa UKE instrukcją i opisem kalkulacji kosztów TP.
W dniu 24 sierpnia 2006 r. Prezes UKE otrzymał raport i opinię z badania, w których Audytor wskazał, iż sprawozdania z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyniki kalkulacji kosztów zostały sporządzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i sposobów kalkulacji kosztów przez operatora telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej oraz z zatwierdzonymi przez Prezesa UKE instrukcją i opisami kalkulacji kosztów z zastrzeżeniem co do korekty z tytułu efektywnie działającego operatora w zakresie struktury sieci.
Istotne korekty z tytułu optymalizacji sieci zostały wprowadzone w stopniu niewystarczającym do odzwierciedlenia koncepcji operatora efektywnego, na której to koncepcji powinna się opierać kalkulacja kosztów. Zastrzeżenie audytora w tej mierze jest zastrzeżeniem powtarzającym istotę zastrzeżenia zgłoszonego do sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz wyników kalkulacji kosztów Telekomunikacji Polskiej S.A. za 2004 r.
Należy podkreślić, że głównym celem nałożenia na TPSA obowiązku wyznaczania opłat w oparciu o długookresowe koszty przyrostowe jest świadczenie dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej na potrzeby usług regulowanych na takich samych zasadach, na jakich byłby on oferowany w warunkach idealnej konkurencji. Zakłada się, że na rynku w pełni konkurencyjnym ceny usług są równe ekonomicznym kosztom świadczenia ich przez efektywnie działającego operatora, tj. pozwalają uzyskać jedynie normalny zwrot z poniesionych inwestycji. Na rynku w pełni konkurencyjnym nie jest możliwe uzyskanie cen pokrywających nieefektywnie ponoszone koszty. Regulator, chcąc stymulować operatora do oferowania dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej na potrzeby usług regulowanych na warunkach odpowiadających rynkowi konkurencyjnemu, nie może zezwolić na ujęcie w wysokości stawek świadczonych usług kosztów odnoszących się do nieefektywnie poniesionych inwestycji.
Takie podejście jest uzasadnione zapisem Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2003 roku w sprawie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i sposobów kalkulacji kosztów przez operatora telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej („Rozporządzenie"), odnoszącym się do kosztów efektywnie działającego operatora.
W związku z powyższym wyrażone przez Audytora istotne zastrzeżenie w praktyce oznacza brak możliwości uznania sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz kosztów otrzymanych z kalkulacji za wiarygodne i możliwe do zastosowania do celów regulacyjnych w zakresie usług powszechnych oraz łączenia sieci telekomunikacyjnych.
Brak jest zatem możliwości ustalenia kosztów świadczenia usług telekomunikacyjnych w oparciu o sprawozdania regulacyjne i zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego, przy podejmowaniu decyzji związanymi z opłatami za usługi telekomunikacyjne, będą przeprowadzane analizy wysokości opłat stosowanych na porównywalnych rynkach konkurencyjnych. W oparciu o wyniki tych analiz będą nakładane obowiązki odpowiedniego dostosowania opłat.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska
29 sierpnia 2006 r.
źródło: UKE