- 13
- lipiec
Usługa WLR dla Tele2
Prezes UKE zmienił treść umowy o zasadach współpracy pomiędzy TP i Tele2, ustalając warunki hurtowego dostępu do sieci TP.
Wprowadzenie decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 13 lipca 2006 r. usługi hurtowego dostępu do sieci (WLR - Wholesale Line Rental) powinno przyczynić się do wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i umożliwić skuteczniejsze konkurowanie z ofertą detaliczną Telekomunikacji Polskiej S.A.
Dla abonenta TP usługa WLR oznacza możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. Rozwiązanie umowy z TP następuje w wyniku złożenia do Tele2 zamówienia wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia całej procedury w imieniu abonenta. Zamówienie usługi WLR powinno także zawierać zlecenie preselekcji na numer dostępu do sieci NDS (tzw. prefiks) Tele2, o ile wcześniej abonent nie ustanowił takiej preselekcji.
Usługa podstawowa i usługa pełna
Prezes UKE zobowiązał TP do świadczenia na rzecz Tele2 usług dla dostępu analogowego oraz dla dostępu cyfrowego ISDN. Usługa WLR będzie realizowana w dwóch etapach: Usługi Podstawowej - wdrożonej w ciągu 2 miesięcy oraz Usługi Pełnej - w ciągu 18 miesięcy. Zdaniem Prezesa UKE terminy te są wystarczające dla wprowadzenia wszystkich, niezbędnych czynności po stronie TP i Tele2 pozwalających na korzystanie przez abonentów z Usługi Podstawowej i Pełnej.
Po uruchomieniu Usługi Pełnej, abonentom Tele2 korzystającym z Usługi Podstawowej zostanie umożliwiony dostęp do zakresu Usługi Pełnej. Za przekroczenie przez TP terminów wskazanych w decyzji naliczane będą kary umowne na rzecz Tele2.
W ramach Usługi Podstawowej pakiet usług WLR obejmuje m.in.:
* utrzymanie łącza abonenckiego w celu umożliwienia abonentom Tele2 korzystania z usług telekomunikacyjnych,
* udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
* konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
* Biuro Numerów,
* połączenia na numery alarmowe, 0-80x, 118xxx, AUS, usługi przywoławcze,
* przekazywanie danych billingowych dotyczących połączeń do usług związanych z ruchem telefonicznym.
W przypadku, gdy abonent Tele2 jest podłączony do sieci ISDN TP zakres usług dostępnych w Usłudze Podstawowej rozszerzony jest o usługi: przekierowania połączeń, połączeń oczekujących, prezentacji numeru (CLIP), budzenia, pod-adresowania, kosztu połączenia, zawieszenia połączenia, przenośności terminala, prezentacji numeru abonenta dołączonego, wiadomości tekstowych.
W ramach Usługi Pełnej pakiet WLR dla abonenta Tele2 obejmuje m.in.:
* utrzymanie łącza telefonicznego w celu umożliwienia abonentom Tele2 korzystania z usług telekomunikacyjnych,
* udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
* konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
* przekazywanie danych umożliwiających Tele2 wystawienie faktury oraz billingu za zrealizowane przez abonenta Tele2 połączenia,
* Biuro Numerów,
* połączenie na numery alarmowe, 0-20x (usługi dial-up), 0-30x, 0-40x, 0-70x, 0-80x, 118xxx, numery AUS i numery CPP, usługi przywoławcze,
* przekierowanie połączeń, blokady przekierowania połączeń, połączenia oczekujące,
* prezentację numeru (CLIP), blokady prezentacji numeru (CLIR), blokady połączeń anonimowych,
* budzenie, automatyczne połączenie, połączenie trójstronne, blokada połączeń,
* ograniczenie rachunku dla abonentów Tele2.
Do kogo reklamacje
Tele2 jest zobowiązana do wystawiania, na podstawie danych otrzymanych od TP, faktur i billingów związanych z usługami świadczonymi na rzecz abonenta Tele2. Ponosi również odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju roszczenia abonentów związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług.
Reklamacje dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz reklamacje dotyczące opłat Tele2 rozpatruje i załatwia we własnym zakresie. W żadnym wypadku Tele2 nie może odsyłać swoich abonentów bezpośrednio do TP.
Opłaty za WLR
Podstawą do rozliczeń za abonament telefoniczny pomiędzy Tele2 i TP będzie cena referencyjna obliczona w wysokości 37,83 zł dla łącza analogowego oraz 55 zł dla łącza cyfrowego (ISDN). Od ceny referencyjnej przysługuje Tele2 upust hurtowy w wysokości 46,99%.
Do wyznaczenia dla łącza analogowego ceny referencyjnej za abonament telefoniczny Prezes UKE wyliczył średnią z dwóch stosowanych planów taryfowych: plan TP standardowy i plan TP startowy. Plany te stanowią bowiem jedyne plany taryfowe TP oferowane w ciągu ostatniego czasu, które zawierają pełen katalog usług dodatkowych, a jednocześnie nie są ofertami wiązanymi (nie zawierają pakietów tzw. darmowych minut). Natomiast określając cenę referencyjną za łącze cyfrowe (ISDN), Prezes UKE oparł się na opłacie za abonament w planie standardowym ISDN TP.
Dla tak wyliczonej ceny referencyjnej Prezes UKE ustalił upust hurtowy dla Tele2 w wysokości 46,99%. Faktycznie więc Tele2 zapłaci na rzecz TP 20,05 zł netto miesięcznego abonamentu za łącze analogowe oraz 29,16 zł netto za łącze cyfrowe ISDN.
Miesięczne opłaty za abonament telefoniczny w ramach usługi WLR ponoszone przez Tele2 na rzecz TP
Upust zawiera odpowiednią marżę dla Tele2, mierzoną jako zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją (EBITDA=20%). Na koszty ponoszone przez Tele2 w związku ze świadczeniem usługi WLR składają się: wydatki na marketing, pozyskanie i obsługę klienta, billing i fakturowanie oraz windykację tzw. złych długów. Ustalony upust hurtowy pozwoli więc Tele2 na wygenerowanie zysku z usług świadczonych na bazie usługi WLR przy zaoferowaniu użytkownikom końcowym produktu po cenie konkurencyjnej w stosunku do cen oferowanych przez TP.
źródło: UKE
Dla abonenta TP usługa WLR oznacza możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. Rozwiązanie umowy z TP następuje w wyniku złożenia do Tele2 zamówienia wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia całej procedury w imieniu abonenta. Zamówienie usługi WLR powinno także zawierać zlecenie preselekcji na numer dostępu do sieci NDS (tzw. prefiks) Tele2, o ile wcześniej abonent nie ustanowił takiej preselekcji.
Usługa podstawowa i usługa pełna
Prezes UKE zobowiązał TP do świadczenia na rzecz Tele2 usług dla dostępu analogowego oraz dla dostępu cyfrowego ISDN. Usługa WLR będzie realizowana w dwóch etapach: Usługi Podstawowej - wdrożonej w ciągu 2 miesięcy oraz Usługi Pełnej - w ciągu 18 miesięcy. Zdaniem Prezesa UKE terminy te są wystarczające dla wprowadzenia wszystkich, niezbędnych czynności po stronie TP i Tele2 pozwalających na korzystanie przez abonentów z Usługi Podstawowej i Pełnej.
Po uruchomieniu Usługi Pełnej, abonentom Tele2 korzystającym z Usługi Podstawowej zostanie umożliwiony dostęp do zakresu Usługi Pełnej. Za przekroczenie przez TP terminów wskazanych w decyzji naliczane będą kary umowne na rzecz Tele2.
W ramach Usługi Podstawowej pakiet usług WLR obejmuje m.in.:
* utrzymanie łącza abonenckiego w celu umożliwienia abonentom Tele2 korzystania z usług telekomunikacyjnych,
* udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
* konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
* Biuro Numerów,
* połączenia na numery alarmowe, 0-80x, 118xxx, AUS, usługi przywoławcze,
* przekazywanie danych billingowych dotyczących połączeń do usług związanych z ruchem telefonicznym.
W przypadku, gdy abonent Tele2 jest podłączony do sieci ISDN TP zakres usług dostępnych w Usłudze Podstawowej rozszerzony jest o usługi: przekierowania połączeń, połączeń oczekujących, prezentacji numeru (CLIP), budzenia, pod-adresowania, kosztu połączenia, zawieszenia połączenia, przenośności terminala, prezentacji numeru abonenta dołączonego, wiadomości tekstowych.
W ramach Usługi Pełnej pakiet WLR dla abonenta Tele2 obejmuje m.in.:
* utrzymanie łącza telefonicznego w celu umożliwienia abonentom Tele2 korzystania z usług telekomunikacyjnych,
* udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
* konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
* przekazywanie danych umożliwiających Tele2 wystawienie faktury oraz billingu za zrealizowane przez abonenta Tele2 połączenia,
* Biuro Numerów,
* połączenie na numery alarmowe, 0-20x (usługi dial-up), 0-30x, 0-40x, 0-70x, 0-80x, 118xxx, numery AUS i numery CPP, usługi przywoławcze,
* przekierowanie połączeń, blokady przekierowania połączeń, połączenia oczekujące,
* prezentację numeru (CLIP), blokady prezentacji numeru (CLIR), blokady połączeń anonimowych,
* budzenie, automatyczne połączenie, połączenie trójstronne, blokada połączeń,
* ograniczenie rachunku dla abonentów Tele2.
Do kogo reklamacje
Tele2 jest zobowiązana do wystawiania, na podstawie danych otrzymanych od TP, faktur i billingów związanych z usługami świadczonymi na rzecz abonenta Tele2. Ponosi również odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju roszczenia abonentów związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług.
Reklamacje dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz reklamacje dotyczące opłat Tele2 rozpatruje i załatwia we własnym zakresie. W żadnym wypadku Tele2 nie może odsyłać swoich abonentów bezpośrednio do TP.
Opłaty za WLR
Podstawą do rozliczeń za abonament telefoniczny pomiędzy Tele2 i TP będzie cena referencyjna obliczona w wysokości 37,83 zł dla łącza analogowego oraz 55 zł dla łącza cyfrowego (ISDN). Od ceny referencyjnej przysługuje Tele2 upust hurtowy w wysokości 46,99%.
Do wyznaczenia dla łącza analogowego ceny referencyjnej za abonament telefoniczny Prezes UKE wyliczył średnią z dwóch stosowanych planów taryfowych: plan TP standardowy i plan TP startowy. Plany te stanowią bowiem jedyne plany taryfowe TP oferowane w ciągu ostatniego czasu, które zawierają pełen katalog usług dodatkowych, a jednocześnie nie są ofertami wiązanymi (nie zawierają pakietów tzw. darmowych minut). Natomiast określając cenę referencyjną za łącze cyfrowe (ISDN), Prezes UKE oparł się na opłacie za abonament w planie standardowym ISDN TP.
Dla tak wyliczonej ceny referencyjnej Prezes UKE ustalił upust hurtowy dla Tele2 w wysokości 46,99%. Faktycznie więc Tele2 zapłaci na rzecz TP 20,05 zł netto miesięcznego abonamentu za łącze analogowe oraz 29,16 zł netto za łącze cyfrowe ISDN.
Miesięczne opłaty za abonament telefoniczny w ramach usługi WLR ponoszone przez Tele2 na rzecz TP
Cena referencyjna | Upust hurtowy | Opłata hurtowa(netto) | |
Łącze analogowe | 37,83 zł | 46,99% | 20,05 zł |
Łącze cyfrowe ISDN | 55,00 zł | 46,99% | 29,16 zł |
Upust zawiera odpowiednią marżę dla Tele2, mierzoną jako zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją (EBITDA=20%). Na koszty ponoszone przez Tele2 w związku ze świadczeniem usługi WLR składają się: wydatki na marketing, pozyskanie i obsługę klienta, billing i fakturowanie oraz windykację tzw. złych długów. Ustalony upust hurtowy pozwoli więc Tele2 na wygenerowanie zysku z usług świadczonych na bazie usługi WLR przy zaoferowaniu użytkownikom końcowym produktu po cenie konkurencyjnej w stosunku do cen oferowanych przez TP.
źródło: UKE